Flyafgifter – NEJ TAK

Kære Minister,

Stort tillykke med det nye job. En spændende og meget vigtig position i vores samfund – et job der kræver stort overblik og de rette beslutninger for vores infrastruktur i fremtiden. Du har overtaget et ministerium hvor der fortsat er meget store udfordringer, men også muligheder.

Du kan om nogen skabe nogle ret gode resultater ved at høste ”lavt hængende frugter” og det håber jeg du vil gøre.

Der er endvidere en risiko for at havne i en shit storm med åbningen overfor flyafgifter.

Jeg er enig i at vi skal tale klima – jeg er enig i at vi skal tage ansvar for vores børn og børnebørns fremtid. Det er der ingen tvivl om. Men du vil som ny minister også blive ”misbrugt” til at fremme hurtige beslutninger som syntes rigtige men som IKKE bygger på de nødvendige analyser om konsekvenserne for dansk økonomi og de reelle samlede effekter af en evt. flyafgift.

Vi havde i tidernes morgen en passagerafgift – den gang på 75,- kr. pr billet. En afgift som især flyselskaberne og ikke mindst SAS – delvist ejet af Staten – led meget kraftigt under. I din vurdering af om en afgift er vejen til at reducere vores samlede antal af flyrejser skal vurderes i sammenhæng med udviklingen før, under og efter afgiften var en realitet.

I den analyse vil du bla. Se at SAS ny er på vej tilbage og at det vil være et stort slag for ikke kun SAS men også andre flyselskaber såfremt en afgift bliver en realitet. Du vil også se at væksten på flyrejser er steget – hvilket ikke kun er effekten af passagerafgiften blev ophævet, men også den frie konkurrence på markedet der har åbnet op for flere lavprisselskaber har skabt et helt nyt marked og bragt flere flyruter til Danmark, genoplivet vores provinslufthavne og styrket København som et vigtigt knudepunkt i Nordeuropa og især i Skandinavien.

Vi vil måske se at flere vil lukke ruter ud af København og provinslufthavnene og derfor tænker jeg at det er klogt at spørge branchen om hvordan de oplever den nyåbnede og meget overraskende melding om at du vil kikke ind på om flyafgifter er vejen frem.

Det vil være en nem beslutning bare at trække en afgift ned over passagerne – men måske ikke den bedste beslutning.

I din analyse bør du tage højde for følgende:

-Hvordan har prisudviklingen været gennem de seneste 10-15 år på en flybillet (før og efter afgiften blev ophævet).
-Hvordan er den samlede vækst i danske Lufthavne gået i samme periode.
-Hvor mange job skaber danske lufthavne direkte og indirekte – Vi har tal fra Visit Denmark og Woco der kan underbygge dette.
-Hvordan er fordelingen af Business rejser og leasure rejser – business folket SKAL ud og skabe forretning og vækst til Danmark – mens man vil ramme familierne med en afgift for at begrænse deres ferie muligheder og valg af destinationer.
-Skal det være en CO2 regulerende afgift må det nødvendigvis være dyrere at rejse oversøisk end mellem landsdelene eller nære markeder – er det fair?
-På de interne linjer har vi et gigant efterslæb på infrastruktur mellem centrale landsdele og hvor det tidsmæssigt ikke er et alternativt med offentlig transport (Tog) Det vil være en katastrofe at indføre afgifter på indenrigsrejserne.
-Hvad er det offentlige forbrug på flyrejser i tjenesten? – og vil en afgift ændre på adfærden når man skal til møder i EU, Ministerråd mv. – vil man tage toget – ??
-Hvad skal afgiften bruges til? – investeringer og forskning i alternative brændstofformer?

Der er mange flere spørgsmål og ting du bør overveje INDEN at du går videre med dette forslag.

Et andet vigtigt punkt er at S og din formand inden valget stod fast på at en afgift ikke kom på tale og at det nu vil betragtes som et løftebrud hvis I åbner op for denne mulighed.

Mit forslag er at du lukker denne mulige åbning øjeblikkeligt så du ikke kommer til at hæge på eller love noget overfor dine støttepartier. Det er alene et godt råd inden du træder for dybt ud.

Blot en meget venlig og velment tanke.
H.B.