Det er simpelt hen i fallit erklæring at vi nu skal have en regning fra Post Nord i Danmark på 2.3 mia. kr. fordi man har sovet i timen.
Siden år 2000 er brevmængden faldet med 80% – noget som Post Danmark – nu Post Nord burde være vidende om da store dele af den offentlige post er overgået til elektronisk post og E-post løsninger over tid. Det er simpelt hen dårlig ledelse og styring – manglende indsigt i markedet – og nu også ude af takt med borgerne at vi kan se frem til kun at modtage post en gang om ugen for at redde Post Nord i Danmark.
Alle husstande skulle for få år siden anbringe postkasser ved skel ud til vejen og i beboelses opgange skulle alle have en postkasse ved hoved døren i opgangen. Alt sammen for at lette postens arbejde og udgifter – uden det dog hjalp men hvor ca. 2.3 mio. husstande måtte betale for at Posten kunne få lettere adgang. Samtidig steg portoen år efter år til nu det dyreste i Europa op til 8-10 gange dyrere end andre lande. At lade portoen stige til ca. 18 kroner for et almindeligt brev hjælper ikke i et faldende marked som stort set er væk eller reduceret med 80%.
Nu kan vi lytte til at direktøren udtaler at Posten reagerer på den ny virkelighed – ja det skulle de have gjort for 6-8 år siden da det begyndte at gå ned af bakke. Nu er det for sent og alt for dyrt at tilpasse sig. Ca. 4.000 ansatte skal fyres og fra de ca. 20.000 der var en del af Post Danmark i 2008 til nu 9.500 i år og ca. 5.500 i fremtiden betyder måske en redning – hvem ved? Alene besparelserne på de ansatte vil være over 4.0 mia. kr. og så hjælper portostigningen som sagt ikke. Der er behov for en HELT NY forretningsmodel og ikke alene “en slankekur – det er en livsstilsændring der skal til.” De tjenestemandsansatte er en dyr omgang at skaffe sig af med og vil efter det der er nævnt betyde en pris pr. mand på 1,5 mio. kr. i fratrædelse -Lad os håbe det lykkes – mens vi venter med håret i postkassen.
Held og lykke – det er en kæmpe udfordring.
H.B.