SPÆNDENDE!!!
Snart er der valg – hvis det skulle have forbigået nogen 🙂 Denne kanal – FB er fyldt med valgplakater og løfter fra de mange der kæmper om en plads i Byrådene i landets 98 kommuner og i de 5 regionsråd. Der er 26 partier der stiller op i København og 251 kandidater til de 55 pladser…..Dejligt at se at mange har den såkaldte “Grønne dagsorden” med i deres valg programmer…og det er så let bare at slynge løfter ud om en grønnere by, flere cykelstier og andre lovende ting der lyder godt, men som ikke altid lige kan realiseres hvis man vil drive en hovedstad og en metropol. Tanker er toldfrie som man siger. Men jeg mangler konkrete og velunderbyggede argumenter og løsninger på en laaaang række af de løfter der gives her i vores Hovedstad.
I gennem de seneste 6-8 år er byen vokset med ca. 1.000 nye borgere hver måned. København har rundet de magiske 600.000 indbyggere. Tiltrækningen efter finanskrisen har vist at det også er børnefamilierne der er kommet tilbage, trods boligprisernes himmelflugt. Kendetegnende for flere af disse børnefamilier er at de har bil. Det har de ikke “bare fordi” det er fedt at have en bil – i verdens dyreste bil land. Nej det har de fordi det er nødvendigt for at få liver og hverdagen til at fungere. Der skal købes ind, der skal hentes og bringes børn og visse skal også bruge bilen i arbejdsrelaterede situationer. De borgere der er i byen og har de behov og hvor den kollektive transport IKKE kan løse opgaven, er for dyr eller ikke mindst ustabil har en bil. De har den fordi den er nødvendig. Københavns Kommune straffer sine egne vælgere og borgere ved ikke at have etableret kløgtige alternative løsninger til at få afviklet trafikken ordentligt og effektivt – ligesom de parkeringshuse vi er blevet lovet gennem 10-12 fortsat udebliver. De straffer beboerne som har købt en P-licens men hvor produktet er “udsolgt” – der er ganske simpelt udstedt flere licenser i visse områder end der er pladser. De laver en prismodel på P-lincenser iøvrigt der koster ca. 750,- kr. i den ene ende af byen og over 3.000 kr. i den anden ende. Denne ekstra skat skal man lige lægge oven i sin boligpris. De få større virksomheder der har p-pladser i brokvarterene og som står tomme om aftenen og i weekenderne, samt flere p-huse kunne anvendes til beboer parkering. Det samme gælder P-huset ved Rigshospitalet som er gabende tomt i visse af de perioder borgerne cirkler rundt for at finde en ledig plads som de HAR betalt for…..verden er forunderlig – valget er forudsigeligt – Det bliver kun værre at bo i byen HVIS man har behov for sin bil! – jeg ser ganske få af de 251 kandidater der tager ansvar for byen som helhed på dette område og erkender at cykler ikke løser alle problemer og behov – jeg mangler klare meldinger på hvad kandidaterne vil gøre for erhvervslivet – dem som skaber arbejdspladserne i byen og sikrer tiltrækningskraften…..Held og lykke og god weekend.!!!
11. november 2017
Henrik Busch
www.buschonboard.dk