Den tidligere regering under ledelse af Helle Thorning Schmidt blev bla. valgt på at den kollektive transport skulle blive bedre og billigere. Vi så store reklamekampagner med Villy Søvndal i spidsen for dette budskab. Da den dengang nyvalgte regering trådte ud af “Det sorte tårn” og efter 2-3 uger kom med deres regeringsgrundlag var der ca. 90 punkter der skulle være en del af den nye regerings strategi. Et af punkterne var Betalingsringen som vi heldigvis kunne modvirke blev en realitet. Forudsætningen for en betalingsring omkring København var og er ikke til stede. Den væsentligste forudsætning for at få flere til at stille bilen er at den kollektive transport er effektiv, pålidelig og rimelig i pris. Derudover var der en lang, lang række andre forudsætninger som ikke var opfyldt for at få den “Ekstra Skat” i hus.
Et andet punkt var som sagt at prisen på den kollektive transport skulle blive billigere. Mindre end 6 uger efter regeringen trådte til ,måtte danskerne se priserne stige.
Vi har derfor ikke tillid til den kollektive transport længere. Den er utilstrækkelig, upålidelig og alt for dyr. Nu oplever vi at priserne på togbilletter er steget med 16% over de seneste år mens prisudviklingen kun har været 11%. Det til trods for at produktet ikke lever op til passagerernes forventninger og hvor det er ok at DSB kun leverer tog til tiden i ca. 86% af tiden.
Det ville klæde Transportministeren at tage kampen op med den opgave at få den kollektive transport til at fungere og leve op til den standard som bla. Metroen i København leverer.
Borgerne er afhængige af en effektiv og pålidelig transport – hvis de skal opgive bilen som en mere sikker vinder i dagligdagens planer. Så længe vi ikke har en sikkerhed for at kunne komme frem i det kollektive – ja så satser vi på det mere sikre.
Held og lykke.
Henrik Busch
marts 2018