Den forestående medieaftale som regeringen har lagt frem er omfattende ift. den kuvøse DR indtil nu har levet i og fungeret indenfor. Generaldirektøren udtaler sig til pressen:
“773 mio. kr. er rigtig mange penge, og det vil få store konsekvenser”
https://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/360049/generaldirektoer_maria_roerbye_roenn_773_mio_kr_er_rigtig_mange_penge_og_det_vil_faa_store_konsekvenser.html#cxrecs_s
JA det vil det!! og JA det skal det. Alt for længe har man levet sit eget liv uden den store konkurrence på driften af virksomheden eller institutionen som jeg vælger at kalde DR. DR har IKKE set fremtiden komme og ordet “Disrouption” har nok ikke været drøftet på direktionsgangene og i bestyrelseslokalet.
Generaldirektøren er en super skarp kvinde med en solid juridisk baggrund – som man kun kan have respekt for – men det forretningsmæssige gen i en medie virksomhed som er så politisk styret både på de eksterne linjer men især på de interne linjer hvor journalisterne og organisationerne “bestemmer meget” mangler tilsyneladende. Alene titlen “Generaldirektør” siger vel alt at vi i en moderne tid ikke har en Administrerende Direktør – men en general!
Medierne har været meget efter aflønningerne i DR på top niveau – det vil jeg slet ikke forholde mig til – DR er en meget stor og kompleks virksomhed på størrelse med mange store danske virksomheder generelt. Hvis Maria kan lægge en ny plan ud fra medieforliget OG gennemføre den fortjener hun og teamet enhver krone de tjener.
Emnet omkring fyringer, angreb på kulturen og det at DR er en Public Service institution som skal sikre et vist niveau af oplysning til borgerne er altid gode emner i pressen og kan sætte enhver ting i stå. Det er vigtigt at DR fornyer sig – ellers er må man forudse en “POSTNORD” – hvor kunderne svigter eller flygter over til andre kanaler. Jeg nævnte tidligere at de ikke har haft konkurrence på driften og med det mener jeg at få kikket dybt i hvad “kunderne” (lyttere og seere) vil have i en moderne tid. Ingen tvivl om at DR er udfordret konkurrencemæssigt at de mange 100 kanaler vi har tilgang til og at vi kan se det vi vil hvornår vi vil.
Det er min overbevisning af DR har tilgang til så mange data (BIG DATA) om deres lyttere og seere at de måske drukner i viden som ikke nødvendigvis omsættes til konkrete kommercielle handlinger som vurderes ud fra hvad “kunderne” vil have. Jeg tror at DR ved meget om sine lyttere og seere men kunne man ikke lave en oversigt der viser hvor mange seere og lyttere der er pr. program flade og pr. TV-program. Mere for at vurdere om investeringen er værd at gøre nu og i fremtiden.
Mange kanaler er fyldt med genudsendelser – dejligt ind i mellem at se en gammel serie igen – men det kan også blive for meget. Huset på Christianshavn som snart er 40 år gammel kører året rundt blot som eksempel og mange af de andre programmer er genudsendelser på genudsendelser.
Klart at DR og medarbejderne elsker at lave nye serier og nye programmer og visse af dem er blevet kæmpe successer – det skal vi huske at rose for. Der er meget godt imellem.
DR skal ud af deres spændetrøje hvor de skal opfylde dele af den folkelige oplysning noget som TV 2 jo ikke er underlagt – det giver en skævvridning i konkurrencen. Håber at det er en del af medieforliget at tøjlerne løsnes lidt ift. det indholdsmæssige.
Det er ikke lykkes mig at få indsigt i hvad DR (og TV2) bruger af penge på f.eks. vejrudsigten, men det er mit indtryk at der bruges et meget stort to-sifret million beløb på hvert år at underholde os med hvordan vejret bliver. Der stiller på begge de anførte kanaler nye vejrprofeter op gang på gang og man har indtryk af at vejr redaktionerne fylder ret meget – uden at vejret bliver væsentligt bedre :).
Formidlingen af vejret er blevet til et show. Siden den hedengangne Voldborg i striktrøjerne satte scenen har det udviklet sig til netop et show. Det er jo i virkeligheden en videreformidling af data der indsamles via DMI og YR – det danske og norske meteorologiske institutter og som folk i dag ofte trækker via en app. Men HVER time nærmest døgnet rundt får vi lige et vejr indslag – er det nødvendigt ? Og hvad koster det?
Jeg har den dybeste respekt for at den opgave DR sættes på nu IKKE er en let opgave. Mest af alt fordi kulturen i organisationen ikke har været så dybe besparelser nogen sinde og det bliver en krig at få formidlet internt i virksomheden, mens visse politikere på Christiansborg også vil heppe og sige det IKKE kan lade sig gøre.
Der vil sikkert blive kaldt et hav af konsulenter ind til at se på opgaven om at finde de 773 millioner kroner – tænker jeg – en reaktion der ofte sker når man i det offentlige “tvinges” eller motiveres til at skulle optimere driften – Det offentlige bruger på den anden side af 30 mia. kroner på konsulenter årligt – så mon ikke der også skal bruges lidt her?
Det kan lade sig gøre – hvis viljen er der! DR har ikke på det driftmæssige som jeg ser det haft en brændeden platform – det får de nu og derfor bliver det spændende at følge når Generalen går forrest i kampen.
Held og lykke – det bliver et blodigt slag på ord, politik, retorik og organisatorisk – Sørg for vi ender med at der er balancen mellem hovedet og kroppen.
Henrik Busch 17. marts 2018
www.buschonbaord.dk