• Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Busch On Board

Let's talk Buschiness

  • Forside
  • The Busch Way!
  • Om Henrik Busch
  • Hvad tilbyder vi?
    • Kom godt videre i livet -Replacement og rekruttering
    • Advisory board
    • Bestyrelsesarbejde
    • Flytning af virksomheden
    • Forretningsudvikling
    • Generationsskifte
    • Interim management
    • Konsulentbistand
    • Netværk
    • Ny kapital
    • Opkøb af ejendomme
    • Opkøb af virksomheder
    • Servicecheck af virksomheden
    • Sparring og coaching
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Kontakt

Henrik Busch / juli 29, 2018

Butiksdød eller “blot en omlægning”? – Er forbrugerne utro?

Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Twitter Share on Email

BT bringer en artikel ( https://www.bt.dk/danmark/danske-butikker-bukker-under-paa-stribe ) om butikkernes lukning eller flytningen af omsætning fra land, landsby til større byer. En udvikling vi har set gennem 30 år og kun yderligere forstærket efter WEB handlen har fået godt fat. Vi drømmer hvis vi tror vi kan bevare de små landsbyer med et kvalificeret butiksudbud – det er der simpelt hen ikke grundlag for længere, desværre vil nogen sige.

Den drøm om de lokale tilstedeværelser af slagteren, købmanden, grønthandleren og bageren er for længst forbi de fleste steder – afløst af en discount butik der har et bredere udvalg på tværs og med færre procentuelle omkostninger kan drive deres butikker med den marginale indtjening kæderne forventes at have på mellem 2 og 6% på bundlinjen til gengæld på en meget, meget større omsætning drevet af stordriftsfordelene.

At tro det stopper eller forbrugerne igen vil efterspørge den lokale butik er og bliver en drøm – udviklingen vil fortsætte og WEB handlen som sidste år udgjorde omkring 123 mia. kroner stopper jo ikke her og vil ikke stabilisere sig men alene kun vokse i et stærkt tempo, nok ikke med den samme procentuelle stigning hvert år, men en kraftig ændringer af salg i butik til WEB salg, meget gennem de fysiske butikkers hjemmesider. Butikkerne uden WEB salg vil fra nu er være endnu mere udfordret end tidligere.

Vi handler i nuet og lige når vi har lyst uanset tiden på døgnet. Vi forventer at kunne finde alt lige netop nu hvor vi får ideen, taler med ven eller veninde om produktet vi bare SKAL EJE. Kan det findes på nettet let og bekvemt så køber vi uden loyalitet for den lokale udbyder.

Ja vi er nok de lokale utro på en eller anden måde. Er det fordi den lokale ikke er fulgt med, har varen på lager, det rette udbud eller den betjening som bliver mindre og mindre efterspurgt er en nødvendighed? – Kik på dig selv. Hvad har du brug for af information eller gode råd? Selv når du køber PCér eller anden elektronik så sker det ofte på baggrund af tips fra andre og en hurtig sammenligning af produkter på tværs af mærker – sammenstillet på en let og overskuelig måde – uden hensyn til hvor butikken måtte være beliggende.

Det stiller til gengæld store krav til dem som betjener os på nettet. Vi finder os ikke i at det tager for lang tid at finde rundt på hjemmesiden, finde produktet eller få det lagt i kurven hurtigt og til “kassen” endnu hurtigere og ikke mindst leveret til døren næsten før vi trykkede “Betal”.

Vinderne i fremtiden er dem som kan løse den opgave hurtigt, enkelt og effektivt – F.eks. BOOZT, Amazon og andre der vil drive den virtuelle detailhandel mod nye højder. Ingen taler lige nu i Europa om AliBaba – bare vent. Det stopper ikke her – fremtiden byder på at producenterne ved hvad du vil efterspørge før du selv aner det – er allerede i gang på fødevaredelen hvor ens forbrug af fødevarer “overvåges” og din indkøbsliste eller vareleverance genereres ud fra dit forbrug eller forventede forbrug. Tiden hvor vi producerer de varer vi TROR kunderne vil købe, flytter sig til dem vi VED de vil købe. Forbruget skal ses som det nødvendige og basale og så det vi forkæler os selv med. To mulige kanalstrategier der fortsat forfines. Eksemplerne er lige her, dagligvarer som bringes til din dør sammensat af din tillidsfulde leverandør, mens Gucci tasken stadig købes i den fysiske butik med den aura der omgærer oplevelsen – hvis den dog ikke købes secund hand på nettet i dette “køb og smid ud eller sælg på nettet igen” samfund.

Jeg syntes da også det er fedt når man besøger en lille by hvor Købmanden stadig har sin butik – men hjælp mig lige hvor er det nu DEN ligger? Snart findes den kun i Den Gamle By i Århus. Luk øjnene og drøm dig tilbage til den tid hvor du var barn og handlede ind med mor eller bedsteforældrene – vågn op og opdag at vi skriver 2018.

Fremtiden er lige her – husk at stige på ellers er du bagud!

Henrik Busch

29. juli 2018

www.buschonboard.dk

Skrevet i: Blog

Footer

Social

  • Facebook
  • LinkedIn

Vigtige links

  • Privatlivspolitik
  • Kontakt
  • Om Henrik Busch
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Presse
  • Salgsvurdering af bolig

Kontakt

Henrik Busch
Store Kongensgade 63A, 3-1
1264 København K
CVR-nr. DK-31088135
telefon: +45 40 40 17 07
email: henrik@buschonboard.dk

(C) 2020 Busch On Board

Vi bruger cookies på dette site, cookies bruges for at give dig den bedste brugeroplevelse. Ved at klikke “Accepter”, accepterer du brugen af cookies.
Cookie indstillingerAccepter
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR