Vi vil over de næste 3-5 år se ret store forandringer i dansk detailhandel – ingen tvivl om det overhovedet.
Omsætningen mellem fysiske butikker og web shopper vil blive ændret ret kraftigt og det får indflydelse på forretningslivet i byer og også i centre. De fysiske butikker vil blive udfordret big time og skal opfinde sig selv igen – gerne med et servicebegreb som gør at de kan fastholde kunderne med det som de fleste savner – GOD SERVICE! –
Det er svært må man tro, for det er ikke mange steder man kan bryste sig af at folk alene kommer til netop den butik pga. god service. Er det svært? Er det dyrt? – Måske vil nogen sige – men ligesom alt andet handler det om ledelse og den rette indstilling hos dem som har valgt det job – det fineste af alle – nemlig at tage sig godt af kunderne.
Det at tage sig godt af kunderne er ikke at vende ryggen til dem – ikke at tale med kolleger om alt muligt ligegyldigt mens kunderne står og hører på – ikke at være travlt beskæftiget med at sende sms og opdatere sociale medier i arbejdstiden – nej det er det IKKE. – GOD SERVICE er opmærksom hjælpsomhed. Det er at se på kunden – tale med kunden – hilse og byde velkommen til min butik, min afdeling eller shop i shop. Nævn bare en butik det sker ud over min elskede Illums Bolighus – bare en´. Kan du det så glæd dig over det og blive ved med at rose dem for den gode service og del dine gode oplevelser med andre.
Hvad driver så kunderne i dag?
Det er stadig pris må vi sande og magtesløsheden hos den store del af detailhandlen har nu i fyrretyve år været drevet af nogenlunde samme principper – et godt tilbud, udsalg, kampagner alt sammen på bekostning af oplevelser mens man handler. Prisen er således det vigtigste parameter og det kan kun udfordres af oplevelser og god service. Analyser viser at folk gerne vil betale bare mere for god service og tryghed ved valget af produktet.
Tid er blevet vor tids kostbareste værdi. Derfor er tidsfaktoren også ret afgørende for hvordan vi skaffer os varerne hurtigt. Er det nettet og via en let tilgængelig velfungerende hjemmeside der er hurtig at navigere rundt på fra køb til kurv og kasse – eller er det det store samlede udbud af butikker under et´ tag – Shopping centrene?
Hjemmesiderne har vundet forbrugernes hjerter – verden over ingen tvivl om det. Salget på webshopper i Danmark er steget fra omkring 80 mia. år tilbage og til 146 mia. i 2019 og et rekord år venter i 2020 hvor 1. halvår alene gav ca. 75 mia. i omsætning. Heraf har ca. 47% af forbrugerne handlet på nettet indenfor den seneste uge, 27% af købene gøres via telefonen og ca. 59% får deres varer leveret direkte hjem. Det sidste tal – hjemmelevering er kraftigt stigende af især den årsag at Corona har betydet mange er hjemmearbejdende og sammenholdt med endnu bedre logistikløsninger er det det foretrukne valg af leveringsmetode.
Vi køber stort set alt på nettet – det er enkelt det er nemt og vi har overblik over de aktuelle priser som svinger over dagen, ugen og måneden. Vi har verdens største shopping center på vores telefon – længere væk er det ikke.
Hvorfor skulle vi så drives til de fysiske butikker? Jo det skal vi fordi vi mennesker gerne vil ses og mødes med andre. Vi er af natur flokdyr der for de flestes vedkommende har behov for kontakt med andre levende væsener. – Det gælder altså også dem bag disken – hvis ikke de selv har opdaget det – når de står med ryggen til. Det at komme ud blandt andre er en stærk kraft der for alvor har været underdrejet siden 11. marts 2020. Vi er i den grad blevet udfordret på det at være sammen hver for sig – vi har i den grad savnet at være en del af det sociale fællesskab både på arbejde, privat og i foreningslivet. Netop de seneste 14 dage er det gået totalt amok i København hvor mange ikke har kunnet styre udlængslen til at være sammen med andre og på tiden af aftenen og natten at det nu er forbudt efter kl. 22.00. Vi skal altså ud og være blandt andre også nå vi shopper dele af vores indkøb ikke alle som før men dele det forbrug vi har.
Når tid så er et vigtigt parameter som det ene og det at vi også gerne vil mødes andre mennesker når vi handler og shopper (det er to forskellige ting) så er tilgængelighed og udvalg næste parameter. Tilgængelighed altså nemt at komme til fysiske butikker – og et stort udvalg af det man søger – ja så er shopping centre og city miljøer med et godt udvalg næste mulighed for den hungrende forbruger. Shopping centrene har afløst det midtbyerne kunne for mange, mange år siden. De har samlet hele byen under et tag rent vareudvalgsmæssigt og lavet til tider kønsløse ”By midter” uden charme og nærmiljø – uden det liv vi også søger – det at være sammen og få oplevelser. Danmarks bedst drevne shopping center er nok Rødovre Centrum og er det Danmarks bedste står det meget sløjt til. Det er også det ældste som blev startet på en mark af en gartner i 1966 og har formået at forny sig men slet ikke som vi ser shopping centre i bla. USA. City2 blev indviet i 1975 og blev det første center der lavede oplevelser i Danmark. Det var med tivoli på torvet – stort legeområde, aktiviteter og underholdning – den fik alt hvad den kunne trække. Nu er City 2 nedslidt, middelmådigt uden liv og nerve og nærmest ligegyldigt.
Vi er i Danmark nået dertil hvor næsten alle centrene er ens. Det er de samme butikker der ligger i alle centre, med nogle få undtagelser – udvalget er næsten det samme på tværs af butikskæder og ankerbutikken det store supermarked eller hybermarked er motoren i at tiltrække kunderne. Disse centre har igennem de seneste 30 år trukket så meget omsætning og handel ud af midtbyerne og blevet til regionscentre med tiltrækningskraft fra et meget, meget stort opland og ikke kun den købstad de ligger i udkanten af som Kolding, Næstved og sågar Odense der som by har været i knæ i årtier fordi Rosengaards centeret blev stedet!
Hvad er det så der sker i vores skønne charmerende city miljøer – de byer som har mistet store dele af deres detailhandelsmæssige livsgrundlag til netshopping og storcentre. Jo de har nu opdaget af bymidterne kan noget andet som shoppingcentre i Danmark ikke formår – nemlig at skabe rammerne for hygge og stemning. De gamle bydele, torve og pladser bliver genoplivet – der skabes nogenlunde bæredygtige områder for færre men udvalgte butikker finder et spinkelt forretningsgrundlag og ofte drevet at ildsjæle der åbner sin egen Cafe, Isbar, Take Away, hjemmesløjd butik eller interiør/mode koncept. Er livet vendt tilbage til bymidterne – ja det er det for et kort øjeblik. Det er der kunderne søger hen når de vil have fred for de kedelige centre og vil vinde aflad for at kunne sige: ”Vi handler skam lokalt og støtter de små”. Det er i de områder vi shopper ikke handler. Forskellen er at shoppe er noget ”ligegyldigt” og ustruktureret drevet af lyst og inspiration mens at handle ind er målrettet køb fra et aktuelt behovs udgangspunkt, f.eks. indkøbslisten.
Hvad skal så forvente i årene der kommer?
-Vi vil se en internethandel der i Danmark i år når nye højder – måske 200-250 mia. kr. i 2021 – en omsætning der går fra de fysiske butikker i visse tilfælde dog til samme selskab bag den fysiske butik nu bare på nettet.
-Vi vil se mindre bymiljøer får en renæssance i meget små koncentrerede områder hvor vi kan ånde og få luft og købe aflad. Det kræver investeringer og kloge folk på Rådhusene for at se nødvendigheden heraf – der er valg næste år i Kommunerne – skønt hvis der kom lidt detailhandel med i planerne fremover.
-Vi vil se shopping centre lukke ned eller kræve mange penge i investeringer for at omdanne dem til mere moderne steder hvor folk kan lide at opholde sig og hvor der er oplevelseselementer der gør man syntes det er sjovt, hyggeligt og digitalt udfordrende at komme der.
-Vi vil desværre se mange tomme butikslokaler overalt – vi skal hitte på hvad de så skal bruges til for butikker kommer der slet ikke i dem alle igen.
-Vi vil se sammentrækninger af Hovedstrøg og Handelsgade hvor der kommer et naturligt centrum mens yderste dele af gadernes handels liv forsvinder (hvis ikke der gøres noget)
Hvad betyder det så?
Det kan betyde flere ting.
-Vi vil se Spøgelsesbyer er måske et stort ord – men vi vil opleve områder som ligge øde hen
-Vi vil se mange lukninger og konkurser
-Vi skal finde arbejdspladser andet steds
-Vi kommer til at se på husleje niveauer
-Vi kommer til at arbejde tættere sammen Kommuner og Erhvervsliv – Der er ganske mange kommuner der IKKE med god samvittighed kan sige de har en erhvervsstrategi for detailhandelen og city miljøerne i sammenhæng.
Overlever detailhandlen så?
Ja det gør den da bestemt men det bliver på andre vilkår og med et helt andet udtryk end vi har oplevet de seneste årtier. Men det kræver i den grad noget af butikkerne og kæderne ikke mindst – det handler om diversitet i udbuddet af koncepter, brands mv. og det kræver en helt, helt anden opmærksomhed i det politiske system især lokalt, hvis det skal lykkes – og det skal det.
Henrik Busch
20.09.2020