• Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Busch On Board

Let's talk Buschiness

  • Forside
  • The Busch Way!
  • Om Henrik Busch
  • Hvad tilbyder vi?
    • Kom godt videre i livet -Replacement og rekruttering
    • Advisory board
    • Bestyrelsesarbejde
    • Flytning af virksomheden
    • Forretningsudvikling
    • Generationsskifte
    • Interim management
    • Konsulentbistand
    • Netværk
    • Ny kapital
    • Opkøb af ejendomme
    • Opkøb af virksomheder
    • Servicecheck af virksomheden
    • Sparring og coaching
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Kontakt

Henrik Busch / december 27, 2021

Tog til tiden – Julen 2021?

Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Twitter Share on Email

Åbent brev til Transportministeren og Transportudvalget

Glædelig jul!

Der er så mange gode mennesker blandt de folkevalgte politikere både lokalt og nationalt der ønsker flere borgere over i den kollektive transport.

Det har det været talt om meget længe – mindst 20 år.

Citat fra DSB årsrapporten 2020:

”Der ligger en stor opgave i først at vinde kunderne tilbage til den kollektive transport og derefter skabe vækst. Vi er klar.” Flemming Jensen, administrerende direktør

Det er også ædelt at tænke sig at det vil ske. Men forudsætningerne for at det kan lade sig gøre er at borgerne har et værdigt og troværdigt alternativ til bilen og det har vi ikke (ud over Metroen)

Vi er gennem mange år lovet bedre og mere effektiv kollektiv transport og billigere billetpriser. Men det er gået den helt, helt forkerte vej.

Priserne er kun gået en vej og vi er et af Europas dyreste lande at transportere sig i.

I tillæg til det har vi en del af den offentlige transport som godt nok er en vigtig del, nemlig DSB. Et selskab som gang på gang ikke lever op til nogen som helst acceptabel standard og sikkerhed for tog til tiden.

Senest i disse juledage har DSB selv været ude og fortælle at de kun har levet tog til tiden i ca. 46% af tilfældene – det er ca. halvdelen af det de ellers leverer i dagligdagen og som også er på et helt uacceptabelt niveau hvis man som pendler eller almindelig rejsende skal være fremme til tiden, til møder, arbejde eller uddannelse.

Uddrag af DSB årsrapporten 2020: ”Med en punktlighed på henholdsvis 94,4 6 Ledelsesberetning procent for S-tog og 86,7 procent for Fjern- & Regionaltog har vi præsteret den højeste punktlighed i 5 år.”

Det er i sig bemærkelsesværdigt. Er det godt nok?

HVER dag kan man høre om forsinkelser og aflysninger – indsættelse af ”Tog busser” og andet der forstyrrer en effektiv drift. Hvad er der galt – Har Ministeren og udvalget undersøgt det indgående? – Det er et spørgsmål jeg forventer at få besvaret. Den sidste store rapport om DSB jeg har set er fra 2011 hvor Quartz & Co undersøgte DSB i dybden. Mange af de konklusioner fra dengang er forsat IKKE blevet løst. (Rapport vedhæftet) Jeg forsøgte at forfølge den rapport den 31. marts 2019 – med en række spørgsmål som jeg aldrig modtog fyldestgørende svar på – savner måske en opfølgning på de lovede forhold er forbedret og bragt i orden.

Var det i Japan man ikke leverede tog til tiden, havde sikkert både Transportministeren og de ansvarlige i transportselskabet begået Harakiri. Det ville have været for stor en ydmygelse ikke at levere varen til aftalt tid.

Indtil vi har et sikkert leverancesystem på vores skinner så drop venligst alle ønsker om at vi skal foretrække toget frem for bilen. Det kommer ikke til at ske – og det gør det ikke, netop fordi TID er måske det dyrebareste vi har i en travl hverdag.

Vi taler om knapt 200 mio. passagerer og 3.000 tog om året. Det betyder at man med forsinkelser uanset årsagen forsinker og generer rigtig mange mennesker der får ødelagt deres planer og spilder deres tid.

Det er stærkt kritisabelt at DSB ikke kan leve op til leverancerne og jeg forventer naturligvis at man kaster ansvaret videre til Bane Danmark/Banestyrelsen der som bekendt ligger direkte under Transportministeriets ledelse med 2.500 medarbejdere.

Covid kan sikkert også bære en del af forklaringen men den går jo ikke i længden:

”Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan yde et markant bidrag til at reducere trængsel og styrke den grønne omstilling i Danmark, så snart vi kommer på den anden side af COVID-19.” Flemming Jensen, administrerende direktør

Det vil være rart at få et svar fra jer som ansvarlige for at borgerne får det de betaler for. At borgerne en dag får et alternativ man kan stole på og som er et tidsmæssigt sikkert valg til er rimelig pris.

Ønsker alle en Glædelig jul og et Godt Nytår

Henrik Busch

Henrik@buschonboard.dk

Skrevet i: Uncategorized Tags: DSB, forsinkelser, signalfejl, togaflysninger, togtiltiden

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Footer

Social

  • Facebook
  • LinkedIn

Vigtige links

  • Privatlivspolitik
  • Kontakt
  • Om Henrik Busch
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Presse
  • Salgsvurdering af bolig

Kontakt

Henrik Busch
Store Kongensgade 63A, 3-1
1264 København K
CVR-nr. DK-31088135
telefon: +45 40 40 17 07
email: henrik@buschonboard.dk

(C) 2020 Busch On Board

Vi bruger cookies på dette site, cookies bruges for at give dig den bedste brugeroplevelse. Ved at klikke “Accepter”, accepterer du brugen af cookies.
Cookie indstillingerAccepter
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR