• Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Busch On Board

Let's talk Buschiness

  • Forside
  • The Busch Way!
  • Om Henrik Busch
  • Hvad tilbyder vi?
    • Kom godt videre i livet -Replacement og rekruttering
    • Advisory board
    • Bestyrelsesarbejde
    • Flytning af virksomheden
    • Forretningsudvikling
    • Generationsskifte
    • Interim management
    • Konsulentbistand
    • Netværk
    • Ny kapital
    • Opkøb af ejendomme
    • Opkøb af virksomheder
    • Servicecheck af virksomheden
    • Sparring og coaching
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Kontakt

Henrik Busch / januar 7, 2022

Fra A til B hurtigst muligt!

Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Twitter Share on Email

                                                                                                                                                                    5. januar 2021

Fra A til B hurtigst muligt!

Regeringen lover bæredygtige indenrigsfly fra 2025 og fuldt ud fra 2030 på Danske ruter. Super fint hvis det kan lade sig gøre, selv om Statsministeren siger det og i samme sætning dog ”Det bliver svært”.

Tanken om at man kan komme hurtigt fra A til B i et lige stræk uden afbrydelser er en drøm for de fleste. Det er tidsoptimerende og effektivt – hvis det virker.

Derfor er fly manges foretrukne transportmiddel over større afstande både i Danmark, Europa og hele verden. Bæredygtigt er det ikke og derfor er det genialt at der er en fond der kan stå for at udvikle nye brændstoffer for de ekstra afgifter som Staten vil til at opkræve – Flot at Lufthavne, organisationer og flyselskaber arbejde ri nogenlunde samme retning når KLIMAET fylder så meget i debatten.

Nu udgør flyindustrien ikke den store del af CO2 problemet men fint at der kikkes på det og findes løsninger.

Imens fjoller DSB og BaneDanmark rundt uden det store politiske bevågenhed for deres performance overhovedet. Det så vi i juledagene hvor kun ca. 46% af alle rejsende kom frem til tiden, det ser vi i de kommende dage hvor DSB aflyser flere afgange. Hvis det var hospitaler der lukkede ned ville vi straks stå op på stolene og råde og skrige, mens DSB sagtens kan have så store udfald at det forsinker borgerne på vej til arbejde, uddannelser og familiebesøg.

DSB kører med tog der køre under 200 km/t og er så langt bagud at vi burde skamme os når vi nu taler klima. DSB gør det ikke attraktivt for folk at stille bilen og tage toget – fordi de ikke er til at stole på og fordi transporttiden er for lang.

Turen mellem vores 4 største byer tager simpelt hen for lang tid. I Japan åbnede dengang verdens hurtigste tog i 1964 og kunne køre over 400 km/t – det er snart 60 år siden. I mens har bla. Frankrig, Kina og andre lavet tog og banesystemer der kan skære rejsetiden markant ned.

I Shanghai kan man i årevis kunne køre fra indre by til lufthavnen på 7 min. en strækning på 30 km. Det svarer nogenlunde fra Roskilde til København. Andre tog nærmer sig hastigheder på op imod 500 km/t.

Jeg vil gerne være venlig og klimavenlig på engang, men kan ikke forstå at Regeringerne gennem tiden har nedprioriteret vores jernbaner i en sådan grad at vi faktisk med en slet skjult sammenligning kan drage paralleller til de første damplokomotiver målt op imod den nye teknologi – hvor vi står totalt stille.

Samlet set at rejse fra Beijing til Shanghai tager nogenlunde den samme tid som med fly hvis man tillægger mødetid og andet der skal ske inden man boarder – men turen er effektiv, behagelig og fra A til B ligesom flyet.

Det ville klæde regeringen, støttepartierne og oppositionen at lave en strategi for 1) Tog til tiden 2) Kortere rejsetid mellem landsdelene og de 4 største byer 3) En klimavenlig transport model.

Så kunne man udskyde beslutninger om en Kattegat Bro – og skabe et værdigt alternativ til at tage turen i bil for manges vedkommende.

Tænk højt – tænkt stort – brug for penge rigtigt – og lad være med at acceptere tingenes tilstand i det nuværende leverance apparat. Det er simpelt for dårligt og slet, slet ikke fulgt med tiden.

TAK

Henrik Busch

Skrevet i: Uncategorized

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Footer

Social

  • Facebook
  • LinkedIn

Vigtige links

  • Privatlivspolitik
  • Kontakt
  • Om Henrik Busch
  • Samarbejdsformer
  • Blog
  • Presse
  • Salgsvurdering af bolig

Kontakt

Henrik Busch
Store Kongensgade 63A, 3-1
1264 København K
CVR-nr. DK-31088135
telefon: +45 40 40 17 07
email: henrik@buschonboard.dk

(C) 2020 Busch On Board

Vi bruger cookies på dette site, cookies bruges for at give dig den bedste brugeroplevelse. Ved at klikke “Accepter”, accepterer du brugen af cookies.
Cookie indstillingerAccepter
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR