5. januar 2021
Fra A til B hurtigst muligt!
Regeringen lover bæredygtige indenrigsfly fra 2025 og fuldt ud fra 2030 på Danske ruter. Super fint hvis det kan lade sig gøre, selv om Statsministeren siger det og i samme sætning dog ”Det bliver svært”.
Tanken om at man kan komme hurtigt fra A til B i et lige stræk uden afbrydelser er en drøm for de fleste. Det er tidsoptimerende og effektivt – hvis det virker.
Derfor er fly manges foretrukne transportmiddel over større afstande både i Danmark, Europa og hele verden. Bæredygtigt er det ikke og derfor er det genialt at der er en fond der kan stå for at udvikle nye brændstoffer for de ekstra afgifter som Staten vil til at opkræve – Flot at Lufthavne, organisationer og flyselskaber arbejde ri nogenlunde samme retning når KLIMAET fylder så meget i debatten.
Nu udgør flyindustrien ikke den store del af CO2 problemet men fint at der kikkes på det og findes løsninger.
Imens fjoller DSB og BaneDanmark rundt uden det store politiske bevågenhed for deres performance overhovedet. Det så vi i juledagene hvor kun ca. 46% af alle rejsende kom frem til tiden, det ser vi i de kommende dage hvor DSB aflyser flere afgange. Hvis det var hospitaler der lukkede ned ville vi straks stå op på stolene og råde og skrige, mens DSB sagtens kan have så store udfald at det forsinker borgerne på vej til arbejde, uddannelser og familiebesøg.
DSB kører med tog der køre under 200 km/t og er så langt bagud at vi burde skamme os når vi nu taler klima. DSB gør det ikke attraktivt for folk at stille bilen og tage toget – fordi de ikke er til at stole på og fordi transporttiden er for lang.
Turen mellem vores 4 største byer tager simpelt hen for lang tid. I Japan åbnede dengang verdens hurtigste tog i 1964 og kunne køre over 400 km/t – det er snart 60 år siden. I mens har bla. Frankrig, Kina og andre lavet tog og banesystemer der kan skære rejsetiden markant ned.
I Shanghai kan man i årevis kunne køre fra indre by til lufthavnen på 7 min. en strækning på 30 km. Det svarer nogenlunde fra Roskilde til København. Andre tog nærmer sig hastigheder på op imod 500 km/t.
Jeg vil gerne være venlig og klimavenlig på engang, men kan ikke forstå at Regeringerne gennem tiden har nedprioriteret vores jernbaner i en sådan grad at vi faktisk med en slet skjult sammenligning kan drage paralleller til de første damplokomotiver målt op imod den nye teknologi – hvor vi står totalt stille.
Samlet set at rejse fra Beijing til Shanghai tager nogenlunde den samme tid som med fly hvis man tillægger mødetid og andet der skal ske inden man boarder – men turen er effektiv, behagelig og fra A til B ligesom flyet.
Det ville klæde regeringen, støttepartierne og oppositionen at lave en strategi for 1) Tog til tiden 2) Kortere rejsetid mellem landsdelene og de 4 største byer 3) En klimavenlig transport model.
Så kunne man udskyde beslutninger om en Kattegat Bro – og skabe et værdigt alternativ til at tage turen i bil for manges vedkommende.
Tænk højt – tænkt stort – brug for penge rigtigt – og lad være med at acceptere tingenes tilstand i det nuværende leverance apparat. Det er simpelt for dårligt og slet, slet ikke fulgt med tiden.
TAK
Henrik Busch
Skriv et svar