Der træffes ind i mellem nogle ret uigennemtænkte beslutninger på Københavns Rådhus. Det er som om at der er folk ansat til at opfinde nye tiltag der gør det svært at være moderne borger i København. Jeg ved fra tidl. embedsfolk at der direkte er afgivet ordre til at komme med ideer der kan hindre biler i at komme gennem byen, gøre det mere besværligt og endda dyrere at eje bil i byen – i håbet om at det vil regulere borgernes behov.
Fejl på fejl beslutninger!
Senest har Rådhuset sat handlinger i gang for at nedsætte farten i København .- overalt – stik imod det der var tangen med forsøgene. Man kører simpelt hen borgere, erhvervslivet, pendlerne, FDM og andre organisationer over ved ikke at overholde FULD STOP skiltningen og lige få alle med på disse tåbelige forslag. Det gør man nok fordi man har magten til det. Det gør man nok fordi man hader biler og de “rige svin” som tillader sig at eje en bil. Det gør man nok fordi man er opdraget til en ideologisk tankegang, hvor alle er lige og i visse tilfælde at Staten skal eje det meste. Det gør man helt sikkert fordi misundelse er en driver for visse beslutninger. Jeg tror faktisk ikke på den kollektive visdom af individuel uvidenhed!
Personligt elsker jeg forandringer – men helst til det bedre! Det jeg ser og oplever som borger i byen er bestemt ikke til det bedre.
Der er så meget KAOS i Københavns Kommune at vi skal sige vores mening om det vi oplever – vi skal nævne det der ikke fungerer eller kunne gøres bedre. Så kan vi altid glæde os over alt det gode der heldigvis også stadig findes i vores dejlige by – men “Hvis bedre er muligt – er godt ikke godt nok”.
Derfor har jeg spurgt vores Teknik- og Miljøborgmester om hun vil give mig akt indsigt i visse efter min mening relevante spørgsmål.
Kære Borgmester Line Barfoed,
TRAFIK og biler i København!
Der må ikke være tvivl om at vi er helt uenige i den strategi du har lagt for biler, trafik og parkering i København!
Derfor vil jeg gerne for at nærme mig en forståelse af baggrunden for dine beslutninger anmode om aktindsigt i nedenstående spørgsmål.
TRAFIK
Hvordan har trafikudviklingen været gennem de seneste 15 år?
Antal pendlere i bil?
Trafiktællinger på de større indfaldsveje?
Den gennemkørende trafik på ring 2 gennem City
Antallet af bilister der tilkendegiver at de ikke har noget ærinde i City men er nødt til at køre igennem
Hvordan definerer du myldretiderne i KK? Er det mellem 7.30 og 9.00 samt 15.30 og 17.30? – hvordan ser trafiktiderne ud på disse to tidspunkter gennem byen?
Ulykker
Hvordan har trafikuheld udviklet sig de seneste 15 år?
Det er alvorlige trafikuheld med personskade til følge
Hvor mange trafikdrab har der været?
Hvordan er det fordelt på fodgængere, cyklister/knallerter og bilister
Hvor har de fleste ulykker været konstateret – top 10 steder
Har bilisterne været påvirket af alkohol og stoffer – i hvor mange tilfælde – registreret
Hvor mange højresvingsulykker med cyklister har der været
Bøder og afgifter
Hvad er KK´s indtægter brutto på henholdsvis bøder, parkeringsafgifter og beboerlicenser de sidste 15 år?
Hvordan er udviklingen i antallet af beboerlicenser i samme periode i de enkelte by-områder?
Hvordan har prisudviklingen været de seneste 15 år på parkeringsafgifter og beboerlicenser?
Hvor mange bøder er der udsted for hastighedsoverskridelser i KK?
Hvor er der flest bøder udstedt ved ATK vogne?
P-Pladser
Hvor mange registrerede offentlige P-pladser findes der i hvert byområde? – hvordan er udviklingen set over 15?
Hvor mange af dem udgøres til personbiler?
Hvor mange ny offentlige p-anlæg har Kommunen opført de seneste 20 år
Bilparken i København
Hvor mange biler er der indregistreret i København? – set på 15 års sigt.
Heraf: Personbiler og varebiler
Hvor stor en andel udgør el-biler og hybride biler?
Hvor mange lade standere har vi i Kommunen – udvikling over de seneste 5-8 år.
Antal vejarbejder og Veje
Kan der sættes tal på hvor mange vejarbejder der gennemføres pr. år de seneste 15 år- hvor det er vejbaner der belastes?
Hvor mange gader i indre by har ændret status fra almindelig trafik til sivegade?
Pendling ind og ud af Kommunen
Der pendler ca. 180.000 mennesker ind til KK hver dag og ca. 120.000 ud – hvordan har det set ud de seneste 15 år?
Hvor mange af dem der pendler ud af kommunen, gør det i bil?
CO2 udledning
Hvor stor en CO2 udledning sker fra personbiler, lastbiler og busser?
Hvordan er udviklingen over de seneste 15 år
Hvis der måles på hvor lang tid borgerne i KK bruger på at spilde tiden med at fine en p-plads til deres beboer licens – så gerne tal på det
CO2 konsekvenserne af at nedsætte hastigheden i KK som foreslået?
Jeg tænker at svarene ligger lige for dig at svare på – det sikkert alle disse relevante spørgsmål har indgået i dine overvejelser for at fremsætte forslag om at:
-Fjerne P-pladser
-Hæve Beboerlicens betalingerne
-Nedsætte hastigheden på KKs veje og gader
-CO2 udslippet ved hastighedsnedsættelsen
Og alle de andre ting man som borger og erhvervsdrivende her i kommunen går og tænker på.
Det er ikke fordi jeg er uenig med dig jeg søger disse svar – men det er for at hjælpe med at finde løsninger på de problemer du så ofte beskriver findes i vores by og som du faktisk har ansvaret for at få løst bedst muligt. Løsningerne KK er kommet med gennem de seneste mange år har ikke vist sig at være bedst mulige – det vil dele af disse svar du giver synliggøre. Derfor skal vi tænke anderledes, moderne og innovativt for at løse disse udfordringer i fællesskab og meget, meget gerne i forening med borgerne og erhvervslivet.
Nu hvor du har valgt at nedsætte farten på veje og gader – kunne du så ikke beslutte at sætte farten op på byggesagsbehandlingstiderne – Den skulle jeg lige nævne!
Ser frem til enten at mødes og få svarene eller at få fremsendt dem indenfor svarfristen.
Tak – Rigtig god weekend.
HB
28. maj 2022
