SØRGELIGT!!!
Da jeg selv er handelsuddannet og været i detailhandlen hele mit liv og faktisk opdraget til det at tænke kunder, kundeservice og gode oplevelser – er det trist for mig at læse at det er svært at få de unge til at se sig selv i butik!
For mig blev det fra elev i Magasin til administrerende direktør og gode 25 år med super mange gode oplevelser og nye jobs og ansvarsområder undervejs. Jeg tjente gode penge – hvis det absolut er det nogen tænker på – det gjorde jeg fordi jeg var flittig, omstillingsparat og gik den ekstra mil – ALTID!
Jeg lærte så meget om andre mennesker – fik tusindvis af kolleger og venner i stormagasinet og detailhandlen generelt og mange af dem nyder jeg stadig dialog med efter jeg er stoppet.
Det ”Fineste” man kan i denne verden er at have med kunder at gøre – hvorfor??? – Jo man kan måle sin egen indsats og succes med det samme – modsat mange, mange andre job hvor ens indsats først bliver synlig hvis man lykkes om en måned, et halvt år eller endnu længere. Lykkes du i butik – ja hvis du giver kunden en god oplevelse og får solgt noget – eller endnu bedre kunden føler de har købt noget af dig!
De fysiske butikker er naturligvis pressede af internethandlen men det bliver ikke i min tid at den fysiske butikshandel forsvinder.
Dem som gør det godt vinder og SERVICE er en mangelvare alle steder (stort set) Hvornår er du sidst blevet imponeret over at blive betjent i en dansk forretning? – Helt ærligt?
Bare det at en sælger eller skal vi kalde nogen af dem der står i butikkerne i dag for kustoder – blot gider at gå på lageret for at se om din størrelse rent faktisk er der – i stedet for at sige: ”Hvis ikke den hænger på stativet – så har vi den nok ikke”.
Det skriv er skrevet mens jeg er i Dubai for netop at studere service og indstillingen til service!
På de hoteller jeg har besøgt på turen og det hotel jeg selv bor på er ordet service taget til nye højder!
Her er INTET overladt til tilfældighederne og man føler sig som ”konge” eller den vigtigste person i verden – der kan detailhandlen lære noget – det kan danske hoteller også – de når ikke det serviceniveau noget sted i landet – jeg har ikke set det endnu.
Det skyldes blandt andet at vi ikke har begrebet SERVICE på skoleskemaet som man f.eks. har i Sverige – hvor de er en smule bedre til at betjene kunder.
Trist hvis unge går udenom job i butik – det er efter min mening det fineste sted man kan være – Prøv det du kan jo altid sadle om men giv det en chance!
HB
07.12.2023