Siden Covid og nedlukning har vi aldrig været så mange på arbejdsmarkedet og ledigheden er rekordlav.
Covid gjorde at vi tvunget fik smag for at arbejde hjemmefra – lave om på vores hverdag og alligevel få tingene til at fungere. Hjemmearbejde er blevet mere og mere almindeligt men vi ser nu også at dele af det sociale ved at være sammen på en arbejdsplads – fælles om noget og det vi er skabt til – at være sammen – giver visse udfordringer.
Mange private virksomheder har fundet løsninger og det er løsninger som skaber balance omkring det at være fysisk til stede og en del af teamet – fysisk – men også friheden til at tilrettelægge sit arbejde så man kan arbejde hjemmefra.
Fedt når det virker!
Det offentlige system taler også meget om 4- dages uge for at være lidt med på noderne men her må jeg advare om at mange offentlige institutioner har altså en opgave med at service borgerne.
Mange offentlige kontorer har allerede forkortet deres tid til at borgerne kan komme i kontakt med dem.
De har ofte telefontid med begrænset adgang, de lukker tidligere og tidligere på dagen og fredage kan i visse tilfælde være helt umulig at få kontakt.
De offentlige myndigheder som vi er afhængige af SKAL ikke lave 4 dages uge og ikke bliver mindre tilgængelige – det er visse steder allerede svært at komme igennem enten på telefon eller ved fysisk fremmøde i f.eks. Borgerservice. Visse kommuners Borgerservice holder åbent i en begrænset tid f.eks. 9-14. Hvis man har et normalt 37 timers job kan det kræve at man tager fri for at få løst sit nye pas, adgang til MitID eller andre sager der kræver fysisk tilstedeværelse.
Myndighederne er til for os Borgere – vi er deres kunder og derfor må de tænke helt helt anderledes – men ikke i 4 dages uger eller begrænset åbningstider.
Så nej tak til mindre tilgængelighed til de myndigheder vi betaler for at yde en nødvendig service!
Henrik Busch
18.06.2024