Som beboer og erhvervsdrivende i Indre By må jeg nu dagligt opleve det kaos, som Københavns Kommunes seneste beslutning har medført. Det handler ikke længere om en plan – kommunen har besluttet og er i fuld gang med at gennemføre nedlæggelsen af 600 af de i forvejen få parkeringspladser, vi har tilbage i Middelalderbyen. Og konsekvenserne er til at tage og føle på.
Besøgende til byen, som ikke er bosat her, er blevet efterladt uden ordentlig information. Skiltningen er mangelfuld, og de nye parkeringsregler er ikke blevet kommunikeret effektivt. Resultatet er et enormt kaos, hvor bilister kører rundt i timevis i håb om at finde en parkeringsplads, som simpelthen ikke længere eksisterer. Og det er ikke kun bilisterne, der lider – det påvirker også os, der driver virksomhed, butikker, caféer og restauranter, samt de mange håndværkere og leverandører, der ikke længere kan komme nemt til os.
Som en ekstra konsekvens har parkeringsvagterne haft en decideret “fest” i den seneste uge. Der er udstedt et hav af parkeringsbøder til folk, der ikke har været opmærksomme på de nye regler. Hvorfor? Fordi kommunen har undladt at give tilstrækkelig information og opsætte tydelig skiltning i forbindelse med omlægningerne. Folk parkerer uvidende om ændringerne og betaler dyrt for det i form af bøder. Dette er blot endnu et bevis på, hvor dårligt planlagt og kommunikeret denne beslutning har været.
Og som om det ikke var nok, har kommunens cykelparkeringsstrategi kun gjort situationen værre. Cykler bliver efterladt alle vegne – på pladser, i gader og endda i gågader – udenfor de få opsatte cykelstativer, og det skaber totalt rod og uorden. Tidligere parkeringsområder for biler er nu fyldt med cykler, der står hulter til bulter, hvilket gør det endnu sværere at navigere i byen for alle andre.
Denne beslutning er ikke bare et angreb på bilisterne, men også på dem, der er afhængige af bilerne for at kunne leve og arbejde i byen. København har siden år 2000 fjernet næsten 20.000 p-pladser i Indre By – og hvor er alternativerne? Hvor er de nye p-anlæg, som kunne afhjælpe presset? Det er ikke en bæredygtig udvikling, når man ensidigt satser på cyklisme og kollektiv transport uden at tænke på de mange, der har brug for bilerne.
Det er på tide, at kommunen indgår i dialog med borgerne og erhvervslivet og finder holdbare løsninger, der tilgodeser alle byens brugere. Vi har brug for en balance, hvor både cyklister, bilister og fodgængere kan færdes i byen uden at skulle kæmpe mod dårlig planlægning og kaos. København fortjener bedre – og det gør vi også.
Helt uden omtanke!
Henrik Busch
29. oktober 2024